Logotyp

HUR MYCKET SKA JAG BETALA FÖR EN LOGOTYP?

Först av allt behöver du tänka om du frågar rätt fråga!

Majoriteten av företagen kräver mycket mer än en bara logotypdesign – de behöver en noggrant utformad varumärkesidentitet för att kommunicera på uppdrag av deras företag, ofta utformad av omfattande forskning och varumärkesstrategi. Även om du är en liten företagare kan denna process nedskalade för att uppfylla dina budgetbehov. men bör fortfarande innehålla några viktiga faktorer som en logotyp ensam inte kan uppfylla.

När du väljer att marknadsföra ditt företag, vilken ton eller stil ska annonsen följa? Om du har en webbplats utformad, meddelar detta fortfarande samma meddelande? Är en logo tillräcklig för att koppla ditt visitkort, brevpapper, marknadsföringskampanjer, webbsidor och sociala medier tillsammans – eller se till att de alla pratar med dina kunder i samma ton?

Det finns dock många småföretagare som antingen startar eller vidtar åtgärder för att skapa en professionell bild för sin verksamhet, och att ha en logotyp som är designad verkar vara den logiska utgångspunkten. De kan tänka sig att skapa en varumärkesidentitet runt logotypen i ett senare skede, men för tillfället vill de bara ha en logotyp! Nej, det här är inte den bästa handlingen. men det händer, och det är möjligt att arbeta på detta sätt.

Vårt råd är att motstå frestelsen att spara pengar tidigt genom att hoppa över viktiga steg i designprocessen kommer du faktiskt att sluta spendera mer långsiktigt. Men om du är fast besluten att ha en logotyp som är designad först, bygg sedan på den basen längre ner linjen, hur mycket ska du betala för en logotyp design?

Jo det beror på det industriområde du är i. I Stockholm är det inte ovanligt att hitta logotypdesign firma som kommer att designa en logotyp så lite som 2000 kr, eller så mycket som 20,000 kr. Medan byråer som brukar leda till ett bredare utbud av erfarenheter till bordet, kan de ta ut från 5000 kr upp till 40,000 kr (kom ihåg att vi bara talar om logotyp design – att inte inkludera andra delar av varumärkesidentitet, skräddarsydd för små och medelstora företag. ) Så betyder det att gå med design för 2000 kr? Inte nödvändigtvis!

MER VIKTIGT ÄN PRISET DU BETALAR: SE TILL ATT DESIGNER  DU ANLITAR TACKLAR ALLA FÖLJANDE KRITERIER:

  • Erfarenhet
    Det tar enorm mycket tid av studier och erfarenheter att utveckla förmågan att översätta idéer och begrepp till visuella utseende som måste uppfylla ett brett spektrum av kriterier för att passa för ändamål. En oerfaren designer kan kräva mindre betald – men det är du som betalar för ett misstag de gör!
  • God kommunikationsförmåga
    Design ska vara en samarbetsprocess. Ingen vet ditt företag bättre än dig; så det är viktigt att klient och designer kommunicerar effektivt och arbetar tillsammans för att producera slutresultatet. Det betyder inte att du inte kan använda en designer i Indien eller Filippinerna. Det betyder att du bör se till att du båda talar samma språk väl.

Se till att deras designprocess inkluderar:

  • Användning av forskning och strategi
  • Positionering beaktas
  • Unika koncept genererade
  • Tillräcklig tid att utveckla koncept helt

Se till att logotypen de ger dig inkluderar:

  • Vektor baserat format
    I allmänhet vill du alltid få din logotyp i ett vektorbaserat filformat, helst som en .eps-fil. Det innebär att logotypen kommer att visas med skarpa detaljer om det finns en skylt eller en kulspetspenna.
  • Är tydlig och identifierbar i mycket små storlekar såväl som stora storlekar
    Detta är ett måste för någon logotyp design för att passa för ändamål. Även om du bara kan se vissa applikationer för din logotyp just nu våga tänka större! Om ditt företag lyckas och nya marknadsföringsområden öppnas, vill du inte möta omformning av en logotyp som inte kan ses som en miniaturbild på en mobil enhet.
  • Skulle fortfarande skriva ut tydligt i vit / svart.
    Färg kan vara en underbar del av någon logotyp design, men du måste designa något som fortfarande fungerar om det skrivs ut i svart och vitt. Det finns färre applikationer för detta nu än för 20 år sedan; men det är fortfarande ett viktigt övervägande.

 

Det vore bra att bokmärke ovanstående checklista och se till att den grafiska formgivaren du anlitar uppfyller ovanstående kriterier som MINIMUM. Att ge alla leveranser ovan kommer att ta tid, så ett mycket lågt pris kan vara en indikation på att åtminstone några av dessa viktiga steg kommer att hoppas över, och du vill inte ha det. Försök hitta en designer som du kan bygga en rapport med vem som är konkurrenskraftigt prissatt – och om det finns något manöverrum i din budget. överväga att få din varumärkesidentitet utformad för att inkludera en logotyp, snarare än bara en logotyp på egen hand, särskilt om skillnaden i pris inte är enorm.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *